02.04.2019, kategorie: Titulní stránka

Od paulínského pultu

Od paulínského pultu
Zamyšlení jedné brigádnice

Jaké to je být na nějaký čas knihkupkyní u Paulínek? Požádaly jsme paní Janu, aby se podělila o svou zkušenost.

***

Po dobu pobytu sestry Molly na dovolené (která je zodpovědná za knihkupectví v pražské komunitě, pozn. redakce) jsem měla tu čest postavit se za pult knihkupectví Paulínky. Už jsem si jednou prošla knižní brigádou ve velkém řetězci. Prodávaly se tam hlavně bestsellery, tedy knihy, co právě frčí, ale nejpozději do roka je už najdete v antikvariátech a bazarech. Za nabídku vrátit se na chvíli opět mezi knihy jsem sestrám velmi vděčná. O to víc, že sortiment jejich knihkupectví je úžeji zaměřen, navíc i mně blízkým směrem. A také je v něm více času a prostoru věnovat se zákazníkovi osobně. Dát se s ním třeba i do hovoru.

U placení jsem s velkou chutí zákazníka zaskočila otázkou, zda je právě kupovaný autor jeho oblíbencem nebo zda je kniha pro něj či pro někoho jiného. Mnohdy jsem se dozvěděla víc, než jsem čekala. Byla jsem obohacena čtenářskou zkušeností nebo svědectvím života.

Lidé do knihkupectví přicházejí a odcházejí. Dopoledne jsou to spíše senioři, kteří se zastaví z dopolední bohoslužby, z návštěvy doktora nebo si pravidelně chodí pro svůj týdeník. Před polednem zavítají také mimopražští, kteří si ve městě něco zařizují a při této příležitosti zaskočí i k Paulínkám. A rovněž maminky s dětmi. Kolem oběda se ukážou ti, kteří se odvažují stihnout svůj nákup v obědové pauze. Většinou jsou rychlí, vědí, co chtějí, anebo si jdou pro svou objednávku z e-shopu. Odpoledne se začínají trousit lidé ze svých prací anebo ti, kteří jdou do centra tentokrát na večerní bohoslužbu. Speciální kategorií jsou řeholníci a kněží, kteří se objevují v průběhu celého dne. A dále cizinci. Ti si s sebou nejčastěji odnesou sošku Pražského Jezulátka, obrázek ikony nebo pohlednici s pražským panoramatem. A nesmím zapomenout ani na zákazníky „na dálku“, kteří nakupují přes e-shop, a to především v pozdních nočních hodinách.

Mými nejoblíbenějšími typy zákazníků jsou tři následující.

„Zákazník tápající“ očividně něco hledá, ale chce si to najít sám, s neochotným prosíkem nebo s omluvným úsměvem se vás nakonec zeptá na knihu, která se nachází – jak jinak – hned u dveří v novinkách na viditelném místě nahoře. Snad jen s detektivní prací se dá mnohdy srovnávat úsilí vynaložené na nalezení knihy pro „zákazníka na stopě“. Titul totiž hledáte podle přibližně popsaného obsahu, jednoho slova z názvu nebo třeba informace, že knihu doporučoval ten a ten v tom a tom rádiu nebo na té a té televizní stanici. Třetí typ zákazníka se přichází „jen podívat“ – je u Paulínek poprvé či zrovna nemá co na práci, a tak se přišel podívat, jak to tu vypadá nebo případně co je zrovna nového.

Srdce knihkupce jistě potěší podobné stesky zákazníka, jako jsou například „máte tolik krásných knih“ ve smyslu – musím se krotit, protože bych vás nejraději vykoupil; nebo „k vám nemůžu chodit“, tj. vždycky si u vás koupím víc, než pro co jsem přišel; či „už to nemám kam dávat, ale tohle si vezmu“, protože prostě neodolá nabídce. Pro mě jsou tyto stesky známkou toho, že se lidé k Paulínkám rádi a často vracejí. Doufám, že i moje krátká služba přispěla k tomuto dobrému jménu a k větší slávě Boží. Děkuji za trpělivost zákazníkům i kolegyni Hance, která mě do tajů knihkupectví zaučovala a nad mou prací bděla.

Jana Homolka Zelinová

 
 
Myšlenka na den: Zůstává-li v rodině růženec, zůstává tam i Kristus cesta, pravda a život. (bl. Jakub Alberione)
Nahoru